ikhartnyc

Waarom noemen we New York City eigenlijk de grote appel, the big apple? Ik ben op onderzoek uit gegaan en dit is was ik vond.

In de jaren twintig waren er veel belangrijke paardenraces in NYC en appels verwezen naar de prijzen die gewonnen konden worden. Snap jij het al? Ik ook niet. Het volgende wat ik tegenkwam. Een journalist schreef eens ‘de paardenraces in the big apple’. Hij had dit weer van een jockey uit New Orleans die New York City, the big apple noemde. Ok, misschien is het nu iets duidelijker? Nee, nog niet helemaal. Next! Eind jaren 20 / begin jaren 30 noemde jazz muzikanten New York City the big apple, naar een oud gezegde “there are many apples on the tree, but only one big apple”. In die tijd (en nog steeds denk ik) was New York City the place to be om op te treden. Ok, dus als ik het goed begrijp komt het er op neer dat er maar weinig grote appels zijn en dat New York City er daar één van is. Wat denken jullie? In 1971 werd de bijnaam in ieder geval officieel vastgelegd.

